
El director general d’Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, Fernando Fernández, va visitar la setmana passada l’escorxador municipal de Ciutadella, acompanyat de la regidora Sandra Moll, per revisar el resultat de les obres de millora finançades per la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, que han suposat una inversió total de 998.645 euros. L’actuació ha permès modernitzar les instal·lacions i reforçar els sistemes de tractament de residus amb l’objectiu de reduir l’impacte ambiental i garantir un funcionament més sostenible.
Durant la visita, Fernández va destacar que «aquesta inversió és una mostra clara del compromís del Govern amb la modernització de les infraestructures del sector primari i amb la protecció del medi ambient. A més, són unes obres necessàries per adaptar les instal·lacions de l’escorxador a la normativa ambiental en matèria de gestió de residus». En aquest sentit, va subratllar que «apostar per instal·lacions més eficients no només millora les condicions de treball, sinó que també garanteix una gestió responsable dels residus que genera l’activitat ramadera».
Una part de la inversió, concretament 136.379,02 euros, s’ha destinat a millorar el sistema de tractament de la sang i dels subproductes de l’escorxador. Aquest residu presenta una càrrega contaminant elevada si s’aboca sense tractament previ, per la qual cosa la nova instal·lació permetrà reduir de manera significativa el seu impacte sobre la xarxa de sanejament i la depuradora municipal. «Era una actuació necessària per evitar desequilibris en el sistema de depuració i avançar cap a un model més respectuós amb l’entorn», ha assenyalat el director general.
La resta del pressupost s’ha dedicat a construir una nova estació depuradora d’aigües residuals, dissenyada per tractar els abocaments generats durant el sacrifici de diferents espècies (bovina, ovina, porcina, aviar i conills). El sistema incorpora processos avançats de tamisatge de sòlids, separació de greixos i tractament biològic, i també un sistema de deshidratació de fangs. Segons Fernández, «aquesta infraestructura situa l’escorxador de Ciutadella en un nivell òptim de compliment ambiental i millora substancialment la qualitat dels abocaments».
El director general ha recordat que l’escorxador de Ciutadella és una infraestructura estratègica per al sector ramader de les Illes Balears. L’any 2024 es van sacrificar 75.773 animals en aquestes instal·lacions, xifra que representa el 21,26 % del total de sacrificis registrats al conjunt de l’arxipèlag. «Parlam d’un de cada cinc animals sacrificats a les Illes Balears, fet que posa de manifest la importància d’aquest escorxador, especialment per a Menorca», ha remarcat.
Durant la visita, Fernández va analitzar, juntament amb la regidora de Ciutadella, quines són les passes següents i les inversions necessàries per garantir un rendiment millor en el funcionament diari de l’escorxador. A més, també s’han tractat les mesures per millorar l’eficiència econòmica de la instal·lació, una millora que, de manera indirecta, també beneficiaria el sector.
Fernández va concloure afirmant que «invertir en aquest tipus de projectes és invertir en el futur del sector primari», i afegint que «el nostre objectiu és compatibilitzar l’activitat ramadera amb la sostenibilitat ambiental i garantir infraestructures modernes, eficients i adaptades a les exigències actuals».



