
La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural impulsarà dues noves línies d’ajuts amb l’objectiu de reforçar la viabilitat, la competitivitat i la capacitat de transformació del sector ecològic de les Illes Balears.
La primera línia prevista serà una convocatòria específica d’ajuts per a indústries de transformació i comercialització (ITC) ecològiques. Cal destacar que aquesta línia estarà dotada amb un milió d’euros, ampliable, i que s’orientarà a projectes amb impacte sobre un nombre significatiu de productors ecològics de les Illes Balears. En aquest sentit, aquest ajut arribarà al 60 % d’intensitat, per la qual cosa se sol·licitarà una modificació del Pla Estratègic de la PAC per poder assolir aquest percentatge.
Amb aquesta línia, es pretén afavorir la transformació, l’elaboració i la comercialització del producte ecològic i generar més valor afegit dins el mateix territori.
D’altra banda, la segona línia consistirà en una convocatòria extraordinària d’ajuts destinada a subvencionar part dels costs de certificació dels productors professionals i prioritaris inscrits al CBPAE. La previsió és que aquest ajut pugui cobrir un mínim del 50 % de les quotes de certificació i comptarà amb una dotació estimada que se situarà entre 150.000 i 200.000 euros.
Tal com ha traslladat el mateix sector en les diferents reunions de feina mantingudes durant els darrers mesos, aquestes actuacions han de permetre reforçar tant la rendibilitat de les explotacions com l’estructura productiva i comercial del sector ecològic balear.
La línia de suport a la certificació pretén alleugerir la càrrega econòmica que assumeixen nombrosos productors per mantenir el segell ecològic, mentre que la línia destinada a projectes estratègics ha de servir per impulsar iniciatives compartides que generin noves oportunitats de comercialització i transformació.
Aquestes noves línies d’ajuts neixen d’una iniciativa plantejada pel PSIB-PSOE i han comptat amb el suport del sector ecològic i del Govern, amb l’objectiu de donar resposta a algunes de les necessitats traslladades pels mateixos professionals del sector.
En aquest sentit, el conseller d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, Joan Simonet, ha destacat «la importància de continuar impulsant mesures útils i consensuades que ajudin a reforçar el sector ecològic balear, un sector estratègic per al futur del camp de les Illes Balears». Simonet també ha remarcat «el valor del diàleg i del consens amb el sector i amb les diferents forces polítiques per poder tirar endavant actuacions que responguin a les necessitats reals dels productors».
Les mesures s’han presentat avui durant una reunió amb representants del sector ecològic balear, en què han participat el conseller Joan Simonet; el diputat del Partit Popular Jacobo Varela; els diputats del PSIB-PSOE Marc Pons i Magdalena Riudavets, i representants del Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE), de l’Associació de la Producció Agrària Ecològica de Mallorca (APAEMA), de l’Associació de Productors d’Agricultura Ecològica d’Eivissa i Formentera (APAEEF) i de l’Associació de Productors d’Agricultura Ecològica de Menorca (APAEM).




