Balearia, Ciutadella - Barcelona Advertisement

El Consell Insular inicia les actuacions de prevenció d’incendis forestals a Menorca amb una inversió de 2,9 milions d’euros

El Consell Insular de Menorca ha iniciat aquesta setmana les actuacions forestals de prevenció d’incendis previstes als Plans d’actuació d’àmbit local d’emergències per incendis forestals (PALEM) dels vuit municipis de l’illa. Les primeres feines es duen a terme a l’Aeròdrom de Menorca, situat entre Maó i Sant Lluís i de titularitat del Consell Insular, on s’executa el manteniment de la franja perimetral de prevenció d’incendis mitjançant tasques d’eixermar, poda i reservació.

Aquest és el punt de partida d’una actuació sense precedents a Menorca, que preveu intervenir sobre 186 hectàrees de massa forestal, de les quals el 64% corresponen a sòl rústic i el 36% a sòl urbà, principalment zones verdes municipals. El projecte compta amb una inversió de 2.899.038,59 euros, finançada amb fons de l’Impost de Turisme Sostenible (ITS) provinents de la Llei Reserva de Biosfera, i representa la primera vegada que s’executa una actuació d’aquesta magnitud de manera coordinada dins un únic contracte per a tota l’illa.

“Les actuacions inclouen la creació i manteniment de franges perimetrals de protecció de 30 metres en la interfície urbana-forestal, tractaments silvícoles en punts crítics, o manteniment d’infraestructures de defensa contra incendis com camins, tallafocs i punts d’aigua. El pla també comporta actuar en faixes auxiliars a camins, actuacions en zones verdes urbanes, treballs en edificacions públiques aïllades, així com la millora de punts d’aigua i de la senyalització vinculada als plans municipals”, ha explicat el president del Consell Insular, Adolfo Vilafranca.

El Consell Insular ja ha formalitzat l’encàrrec al mitjà propi, Tragsa, perquè executi aquests treballs, donant compliment al compromís adquirit amb els ajuntaments en el marc dels plans municipals. L’inici de les actuacions ha estat possible després de rebre l’autorització de la Direcció General de Medi Natural del Govern de les Illes Balears.

Abans de l’execució de cada actuació, un agent de Medi Ambient revisarà sobre el terreny cadascuna de les zones previstes per determinar les condicions específiques dels treballs, garantint que la gestió forestal preventiva sigui compatible amb la conservació dels valors ambientals dels boscos i la protecció de les espècies d’interès presents en cada indret.

El president del Consell Insular de Menorca, Adolfo Vilafranca, ha destacat que “avui començam una actuació estratègica per augmentar la seguretat de Menorca davant el risc d’incendis forestals. Ho feim amb una planificació insular, una inversió històrica de prop de 2,9 milions d’euros i una actuació coordinada que arribarà a 186 hectàrees distribuïdes pels vuit municipis”.

Vilafranca ha remarcat que “la prevenció és la millor eina per protegir les persones, els nuclis urbans i el nostre patrimoni natural. El canvi climàtic ens obliga a anticipar-nos i actuar abans que es produeixin les emergències, i aquest és precisament l’objectiu d’aquest projecte.”

El president també ha volgut posar en valor la col·laboració institucional que ha fet possible aquesta iniciativa. “Aquest és un exemple de com les administracions podem treballar conjuntament. El Govern de les Illes Balears, a través dels tècnics del Servei Forestal, els agents de Medi Ambient i l’IBANAT, ha participat en la revisió tècnica de les actuacions i serà clau durant la seva supervisió. Els ajuntaments han redactat, adaptat i aprovat els seus plans municipals i donaran suport durant l’execució dels treballs. I el Consell Insular ha assumit la coordinació del projecte i la contractació de les actuacions per oferir una resposta conjunta amb visió d’illa”.

En aquest sentit, ha afegit que “és la primera vegada que Menorca afronta unes actuacions preventives d’aquesta dimensió sota un únic contracte, amb una planificació global que permet optimitzar recursos, garantir criteris tècnics homogenis i actuar de manera coherent a tot el territori”.

Durant els darrers mesos, els serveis tècnics del Consell Insular i del Govern de les Illes Balears han revisat conjuntament totes les zones d’actuació, incorporant millores als projectes inicials, ampliant determinades franges perimetrals, redefinint àmbits d’actuació, incorporant nous punts d’aigua i adaptant les actuacions per evitar duplicitats amb altres administracions.

El conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, Simón Gornés, ha detallat que les actuaciones previstes inclouen, per exemple, “crear una faixa perimetral de 30 metres a la interfície urbano-forestal as Castell i Maó, o el manteniment d’infraestructures a Alaior”.

“Les actuacions es desenvoluparan progressivament als vuit municipis de Menorca d’acord amb la planificació prevista als respectius Plans d’actuació d’àmbit local d’emergències per incendis forestals, consolidant una estratègia insular de prevenció basada en la cooperació entre administracions i en la protecció del territori davant un risc cada vegada més condicionat pels efectes del canvi climàtic”, ha conclòs Gornés.

Actuacions previstes per municipis:

Les següents són les actuacions previstes per municipis:

– Es Castell: Faixa perimetral de 30 m a s’interfície urbanoforestal; actuacions a edificacions aïllades.

– Es Migjorn Gran: Manteniment d’infraestructures, tractaments a punts crítics, faixa perimetral de 30m, faixes auxiliars a camins, edificacions aïllades.

– Ferreries: Manteniment d’infraestructures, punts crítics, faixa perimetral de 30 m, faixes auxiliars, àrees urbanes amb vegetació, edificacions aïllades, infraestructures crítiques.

– Sant Lluís: Faixa perimetral de 30 m, faixes auxiliars a camins, àrees urbanes amb vegetació, edificacions aïllades.

– Alaior: Manteniment d’infraestructures, faixa perimetral de 30 m, faixes auxiliars, edificacions aïllades.

– Es Mercadal: Manteniment d’infraestructures, punts crítics, faixa perimetral de 30 m, faixes auxiliars, àrees urbanes, edificacions aïllades, infraestructures crítiques.

– Maó: Manteniment d’infraestructures, faixa perimetral de 30 m, edificacions aïllades.

– Ciutadella: Manteniment d’infraestructures, punts crítics, faixa perimetral de 30 m, faixes auxiliars, àrees urbanes, edificacions aïllades, infraestructures crítiques.

Carpeta Ciutadana CIME
Plataforma per la Llengua

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.