Alaior homenatja “Toni de Tavema” per la seva trajectòria empresarial i la seva contribució a la modernització del sector agrari
Alaior ha aprofitat el dilluns de Sant Llorenç per retre homenatge a un dels homes que millor representa la transformació del camp menorquí durant les darreres dècades. Antoni Sintes Mascaró, conegut com a “Toni de Tavema”, ha estat distingit enguany per l’Ajuntament en reconeixement a una trajectòria marcada per la feina, la iniciativa empresarial i el compromís amb el sector agrari i amb la ciutat.
L’homenatge, aprovat per unanimitat pel ple municipal, es va celebrar en el marc de les festes de Sant Llorenç i va repassar tant la trajectòria personal de Sintes com la història de TAVEMA, l’empresa que va començar a bastir amb la família als anys seixanta i que avui dona feina a una trentena de persones.
Nascut a Alaior l’abril de 1946 en una família de tradició pagesa, Antoni Sintes va créixer entre Llucassaldent Menor, Binillobet i Sant Joan. Va estudiar a l’escola rural de Son Card i, durant els darrers anys d’escolarització, feia cada dia set quilòmetres en bicicleta per anar i tornar de Sant Joan. Aquella infància vinculada al camp i la seva curiositat per la mecànica acabarien determinant el seu futur.

El que havia començat amb dos tractors va anar guanyant dimensió fins a la constitució de TAVEMA SL, l’any 1988. L’empresa va créixer a partir d’una idea senzilla: estar al costat del pagès i donar resposta a les necessitats d’un sector que també canviava a gran velocitat
Als anys seixanta, quan la mecanització de les explotacions menorquines encara feia les primeres passes, va començar a treballar amb el seu pare, Antoni Sintes Goñalons, i el seu cunyat, Xisco Seguí Riudavets. El projecte va arrencar amb el muntatge de tractors i la prestació de serveis a altres pagesos. Entre les peces d’aquella primera etapa que la família encara conserva hi ha un David Brown de 1962, el primer tractor que varen dur a Menorca, i un Fendt que va ser el primer tractor de doble tracció de l’illa.
El que havia començat amb dos tractors va anar guanyant dimensió fins a la constitució de TAVEMA SL, l’any 1988. L’empresa va créixer a partir d’una idea senzilla però decisiva: estar al costat del pagès i donar resposta a les necessitats d’un sector que també canviava a gran velocitat.
Evolució
La maquinària agrícola va evolucionar, i amb ella ho va fer Tavema. De les primeres recol·lectores i embaladores als tractors actuals equipats amb GPS, l’empresa ha anat incorporant tecnologia i diversificant la seva activitat. Avui disposa de sis àrees de treball -botiga, taller, camp, obra pública, explotació de llocs i lloguer de maquinària- i manté una plantilla d’una trentena de treballadors. Les filles de Toni, Lina i Maria Sintes, han agafat el relleu al capdavant de la societat.
Durant l’acte, Miquel Àngel Marquès Sintes va ser l’encarregat de repassar aquesta evolució. Va definir TAVEMA com una empresa que ha sabut passar “de la tradició a la modernitat” sense perdre la vocació de servei ni l’arrelament al territori. I és probablement aquí on es troba una de les claus del reconeixement: la història de Toni de Tavema no és només la d’una empresa que ha crescut, sinó també la d’un sector que ha canviat amb ella.

Entre les peces d’aquella primera etapa que la família encara conserva hi ha un David Brown de 1962, el primer tractor que varen dur a Menorca, i un Fendt que va ser el primer tractor de doble tracció de l’illa
El vincle amb Alaior, a més, va molt més enllà de l’activitat empresarial. Des de 1971, els tractors de Tavema participen en les festes majors arrossegant gairebé totes les carrosses. Són més de cinc dècades de col·laboració, una d’aquelles tradicions que acaben formant part del paisatge col·lectiu d’un poble.
El batle, José Luis Benejam, va destacar precisament aquesta dimensió humana i ciutadana de l’homenatge. Va definir Sintes com una persona vinculada a “una manera d’entendre la vida basada en el compromís, la constància i l’estima per Alaior”, i va remarcar que la seva trajectòria forma part de la història d’una generació que va contribuir a modernitzar un sector fonamental per a l’economia de Menorca.
Amb l’acte del dilluns de Sant Llorenç, Alaior ha volgut reconèixer, en definitiva, una vida de feina. Una trajectòria que va començar entre llocs, tractors i camins rurals i que, més de mig segle després, continua vinculada al camp menorquí a través d’una empresa familiar que ha sabut evolucionar sense perdre les arrels.




