Hi ha projectes que necessiten temps, procediments administratius que són complexos i decisions que no depenen exclusivament d’un ajuntament. En som conscients. Però quan els anys passen, els mateixos projectes continuen pendents i els problemes es van acumulant, arriba un moment en què ja no podem parlar només de burocràcia. Hem de parlar de gestió. I aquest és un dels principals problemes que tenim avui a Alaior. Portem quinze anys de governs populars a l’ajuntament. I quinze anys són més que suficients per tenir un projecte de municipi definit i, sobretot, per haver resolt qüestions fonamentals per al present i el futur d’Alaior. Una de les més importants és el Pla General.
Continuam sense tenir aprovat definitivament el nou PGOU. Esteim parlant de l’eina que ha de definir quin serà el creixement futur, com ordenam el territori, on es poden desenvolupar nous habitatges protegits, nous equipaments i nova activitat econòmica. El futur del municipi, ni més ni menys. Quinze anys després, continua dins un calaix.
Tampoc tenim resolt quin model de recollida de residus volem. Europa ha marcat el camí i els municipis i ciutats ens hem d’adaptar a una nova regulació. Mentrestant, a Alaior continuam sense una nova licitació i sense saber què defensa l’equip de govern. Porta a porta? Un model mixt? Quina és la seva proposta? Mentre esperam la seva resposta, els problemes de neteja i recollida de fems que hem constatat aquest estiu -i davant els quals hem presentat una moció per millorar el servei- són també un avís de la necessitat de planificar i adaptar els serveis a un municipi que ha crescut i ja supera els 10.000 habitants.
“Porta a porta? Un model mixt? Mentre esperam la seva resposta, els problemes de neteja i recollida de fems que hem constatat aquest estiu són un avís de la necessitat d’adaptar els serveis a un municipi que ja supera els 10.000 habitants”
No basta reaccionar quan sorgeixen els problemes, ens hem d’anticipar. Precisament, aquesta manca d’anticipació l’hem vist aquest estiu amb l’aigua. Amb Menorca en prealerta per sequera i unes reserves hídriques en una situació preocupant, altres municipis van començar a aplicar restriccions durant els mesos de major pressió i consum (juny, juliol i agost). A Alaior, en canvi, l’equip de govern es va limitar inicialment a mesures d’estalvi a les instal·lacions municipals (precisament quan pràcticament no hi ha activitat ni s’utilitzen les dutxes). Les restriccions severes no han arribat fins al 24 d’agost, quan el gruix de la temporada alta ja ha passat. Les decisions valentes serveixen quan es prenen a temps. Davant un problema tan important com l’aigua, no basta reaccionar. S’ha de preveure (les dades anuals són clares), planificar i actuar quan toca. I podem continuar.
El Centre de Dia -o com ja diuen per Alaior, el “Centre d’algun Dia”- està pràcticament acabat, però encara no ha pogut obrir les portes perquè queden tràmits administratius per resoldre. Mentrestant, tots els materials i mobles es deterioren en un centre molt nou i polit, però tancat.
“El Centre de Dia -o com ja diuen, el ‘Centre d’algun Dia’- està pràcticament acabat, però encara no ha pogut obrir les portes perquè queden tràmits administratius per resoldre. Mentrestant, tots els materials i mobles es deterioren en un centre molt nou, però tancat”
El tanatori municipal continua sense ser una realitat després d’anys d’anuncis per part de l’equip de govern. Com tantes altres inversions anunciades que apareixen als pressupostos, però que passen d’un any a l’altre sense arribar a executar-se.
Podríem analitzar cadascun d’aquests casos per separat i segur que ens donarien les explicacions pertinents. Però quan els enumeram tots junts, la imatge és ben nítida: passen els anys, però els assumptes importants segueixen sense resoldre. Governar no és només anunciar projectes o planificar activitats. És marcar prioritats, prendre decisions, tramitar, fer seguiment i executar. Governar és aconseguir que allò que es promet acabi convertint-se en una realitat per a la ciutadania.
Els i les socialistes alaiorencs continuarem fent feina, fiscalitzant l’acció de govern i proposant acords que consideram que són bons pel municipi. Però després de quinze anys de govern del Partit Popular també tenim l’obligació de demanar resultats. Tenim reptes molt importants per davant i no podem permetre que es segueixin acumulant carpetes sobre la taula de l’alcaldia. Alaior necessita gestió. Alaior no pot esperar més.
TRIBUNA D’OPINIÓ/PLAÇA OBERTA





