
La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural ha informat del naixement de cries de tortuga marina (Caretta caretta) d’un niu a la platja de Punta Prima, a Sant Lluís (Menorca). La troballa confirma el primer niu de tortuga marina de la temporada 2026 a les Illes Balears i que la femella detectada en aquesta mateixa platja el passat 13 de juliol va arribar finalment a fer la posta, tot i que aleshores no va ser possible localitzar els ous.
Aquesta matinada, un particular ha alertat el telèfon d’emergències 112 de la presència de cries de tortuga marina a la zona. Immediatament, s’ha activat el protocol establert i el personal de fauna marina del Consorci per a la Recuperació de la Fauna de les Illes Balears (COFIB), que depèn de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal, s’ha desplaçat fins a Punta Prima.
El nombre total de cries és de 23, tot i que encara no es descarta trobar algun exemplar més. El personal tècnic de la Conselleria mantindrà el seguiment de la zona i, una vegada conclòs el procés, es podrà fer el recompte definitiu.
Les cries localitzades vives seran traslladades a les instal·lacions del Centre de Visitants del Parc Nacional de Cabrera, on se’n revisarà l’estat de salut i s’incorporaran al programa de head starting de les Illes Balears 2026-2027. Els ous que no hagin desclòs seran traslladats a les instal·lacions de l’Aula de la Mar, a Palma, per continuar-ne la incubació sota control tècnic i estudiar-ne l’evolució durant els pròxims dies.
En aquest sentit, el conseller Joan Simonet ha destacat que «aquest cas demostra la importància d’actuar amb prevenció davant qualsevol indici de nidificació. Tot i que al juliol no es varen poder localitzar els ous, es va optar per protegir la zona davant la possibilitat que hi hagués una posta. Aquesta decisió ens ha permès actuar immediatament ara, localitzar el niu i protegir les cries».
Simonet ha agraït especialment la col·laboració ciutadana: «Que un particular hagi avisat immediatament l’112 ha estat fonamental per activar el protocol. Davant una espècie vulnerable i protegida com aquesta, cada avís és essencial per poder actuar amb rapidesa i garantir-ne la protecció», ha assenyalat el conseller.
Cal recordar que el passat 13 de juliol, un particular va alertar de la presència d’una femella de tortuga marina que intentava nidificar a la platja de Punta Prima. No obstant això, després de diverses prospeccions, no va ser possible trobar els ous i inicialment es va considerar que la tortuga podia no haver completat la posta. Tot i això, com a mesura de precaució, personal de la Conselleria va delimitar i protegir preventivament la zona on s’havia detectat la femella. L’objectiu era mantenir aquest espai sota protecció durant el període aproximat d’incubació i poder actuar en cas que finalment es produís l’emergència de cries.
Per part seva, la directora general de Medi Natural i Gestió Forestal, Anna Torres, ha explicat que «localitzar una posta no sempre és senzill. Els rastres es poden veure alterats per la presència de persones i les petjades a l’arena i, per això, quan hi ha indicis però no es poden localitzar els ous, la prevenció és essencial». «En aquest cas, protegir la zona durant tot aquest temps ens ha permès mantenir-la controlada davant la possibilitat que efectivament hi hagués un niu», ha afegit.
Durant l’estiu de 2026 no s’havia confirmat fins ara cap niu de tortuga marina a les Illes Balears. Durant els mesos de juny i juliol s’havien registrat alguns intents de nidificació a la badia de Pollença, aparentment sense èxit, a més de la presència de la femella detectada el 13 de juliol a Punta Prima. El naixement de les cries confirma ara el primer niu de tortuga marina de la temporada 2026 a l’arxipèlag.
Les cries que es trobin en bon estat s’incorporaran al programa de head starting, que consisteix a mantenir els exemplars en condicions controlades durant els primers mesos de vida amb l’objectiu d’augmentar-ne les possibilitats de supervivència abans de ser reintroduïts al medi natural. Aquest programa permet, al mateix temps, avançar en el coneixement científic de l’espècie durant les primeres etapes de vida.
Catalogada com a espècie vulnerable
La tortuga marina (Caretta caretta) està catalogada com a espècie vulnerable. Per aquest motiu, el Govern recorda que davant qualsevol indici de nidificació —la presència d’una tortuga a la platja, rastres a l’arena o la troballa de cries a la platja o als seus voltants— és fonamental no tocar ni manipular els animals o els rastres i avisar immediatament el telèfon d’emergències 112.
La col·laboració de la població permet activar amb rapidesa els protocols de protecció, garantir l’atenció dels exemplars i obtenir informació essencial per seguir l’evolució de les nidificacions de tortuga marina a les Illes Balears i al Mediterrani occidental, orientar les mesures de conservació i continuar avançant en el coneixement científic de l’espècie.





