
Per Bep Al·lès/Ciutadella – Ciutadella ha vist finalment feta realitat una de les infraestructures educatives més llargament esperades dels darrers anys. Dilluns, 21 de setembre, la presidenta del Govern de les Illes Balears, Marga Prohens, va inaugurar el nou Centre Integrat de Formació Professional (CIFP) de Ciutadella, coincidint amb l’inici del curs 2026-2027 de formació professional. El centre, ubicat a l’antiga estació marítima, posa punt final a un procés que es va iniciar formalment l’any 2018 i que ha necessitat vuit anys per arribar a bon port.
El nou equipament neix amb la voluntat d’esdevenir el centre de referència de Menorca en els àmbits de l’hoteleria, la restauració i el turisme. L’edifici disposa de prop de 2.000 metres quadrats, té capacitat per a 420 alumnes i la rehabilitació ha suposat una inversió de 3,84 milions d’euros, finançada a través de l’Impost de Turisme Sostenible. Aquest primer curs ja compta amb 281 estudiants matriculats.
La inauguració permet també mirar enrere i constatar la llarga tramitació d’un projecte reclamat durant anys a Ciutadella. Presentat el 2018, el febrer de 2022 el Govern el va declarar inversió d’interès autonòmic, quan el projecte bàsic encara es trobava en fase de supervisió. Els retards acumulats varen fer que el pressupost inicialment previst augmentàs fins als 3,8 milions d’euros.
Ha estat durant l’actual legislatura, sota la presidència de Marga Prohens, quan el projecte ha entrat en la seva fase definitiva. El maig de 2024 el Consell de Govern va autoritzar la construcció del centre; el juliol del mateix any l’IBISEC va treure les obres a licitació i, el desembre de 2024, la Conselleria d’Educació i Universitats va anunciar-ne formalment l’inici. Aquest procés ha culminat ara amb l’obertura efectiva del CIFP i l’entrada dels primers alumnes.
Actualment s’hi imparteixen quatre cicles formatius: el grau bàsic de Cuina i Restauració, els graus mitjans de Serveis en Restauració i Cuina i Gastronomia, i el grau superior de Direcció de Cuina. També s’ofereixen tres certificats professionals de serveis auxiliars de cuina, restaurant i bar, i càtering i col·lectivitats. En pròxims cursos està previst ampliar l’oferta amb formació en forn i pastisseria, gestió d’allotjaments turístics i guia i assistència turística.
A l’acte inaugural, Prohens va definir el nou CIFP com un espai de formació i d’oportunitats, mentre que la batlessa de Ciutadella, Maria Jesús Bagur, va remarcar que el centre dona resposta a una reivindicació sostinguda del municipi. També hi varen participar el conseller d’Educació, Antoni Vera, i el president del Consell de Menorca, Adolfo Vilafranca.
Després de vuit anys d’espera, l’antiga estació marítima inicia així una nova vida. Un edifici vinculat durant dècades a les arribades i sortides es converteix ara en una porta d’entrada a la formació, la qualificació professional i les oportunitats laborals per a les noves generacions de menorquins.





