Joana Gomila: “És molt important que quan acabem, tots estiguem satisfets de la plaça del Born que haurem aconseguit» Per Llorenç Allès

Ciutadella està a punt d’encetar un canvi històric. Massa vegades empram el terme «històric» de manera banal i exagerada, però en aquest cas gosaria dir que la paraula és ajustada. L’Ajuntament ha obert el procés participatiu per a recuperar la Plaça des Born. Es parla de recuperar, i és que realment la ciutadania fa anys que ha cedit un espai privilegiat de la ciutat als cotxes. Fa anys i anys que sentim a dir que algun dir s’hauria de peatonalitzar la plaça, i sembla que el moment ha arribat. La iniciativa està en marxa, i el debat promet ser apassionant.

Hi ha moltes coses per decidir sobre un espai que pot esdevenir una de les places més atractives del Mediterrani. La ciutadania tenim a les nostres mans prendre part d’un canvi de fisonomia estratègic, que implicarà altres modificacions que han de fer de Ciutadella una ciutat més amable, sostenible i racional.

La batlessa, Joana Gomila, explica les línies mestres d’aquest procés, i del canvi que tenim a tocar. Un dels principals dubtes a resoldre en aquest procés és la redefinició de la mobilitat i els aparcaments, però tenim davant moltes més oportunitats.

“Hem de cercar on posam els cotxes i també canviar la mobilitat cap a un model més sostenible” 

  • Per què han decidit tirar endavant ara aquesta iniciativa?
  • Fa tants anys que la ciutadania ho demana, i fa també tant temps que els diferents grups polítics ho prometem a les eleccions, que crec que ha arribat el moment de prendre la iniciativa i ser valents. Un dels dubtes més grossos que es plantejava era on posar els cotxes que aparquen al Born. Aquests darrers anys hem executat diverses iniciatives que poden ajudar a resoldre aquest interrogant, com la compra dels terrenys de l’Oar o al costat del Pintor Torrent, on es podran ubicar cotxes, hem millorat zones d’aparcament al Canal Salat, al costat del Cementiri Vell, tenim també l’espai de Dalt Sa Quintana… Ara veim l’oportunitat de tenir espais on poder reubicar els cotxes per tal què el Born sigui la veritable plaça de Ciutadella, un espai de convivència i de vida.

  • El projecte parla de recuperar la Plaça del Born per a la ciutadania vianant. Açò implica reubicar els cotxes, com vostè ha plantejat. Amb les alternatives d’aparcaments que hi ha avui dia, en tenim prou?
  • Hem de fer dues feines. Una és reubicar els vehicles que ara tenim. L’altra, molt important, és acostumar-nos a no emprar tant el cotxe i emprar, per exemple, l’autobús dins el poble. Per açò, hem reclamat al Consell que el bus urbà tengui més freqüències i pugui arribar a més llocs, de manera que la gent pugui accedir al nucli antic amb un autobús petit. Hem d’aconseguir també que la gent vagi més en velo, i per açò també dins aquest projecte s’inclou fer arribar el carril velo de la Plaça des Pins fins a l’escola Joan Benejam. Hem d’habituar-nos, també, a que dins el nucli antic, la mobilitat ha de ser per als vianants. En resum, hem de cercar on posam els cotxes i també canviar la mobilitat cap a un model més sostenible.
  • Fa molts anys que sentim a parlar d’aquest necessari canvi de model de mobilitat…
  • Hi ha una sèrie de circumstàncies ara que ajuden a fer-lo possible. Una és que tenim espais municipals on podem reubicar els cotxes, relativament prop del centre, que estan situats relativament a prop del centre però que a la vegada són dissuasius. Per altra banda, volem que el punt neuràlgic de les arribades i sortides dels autobusos es situï a l’Avinguda Mascaró Passarius. Açò implicaria que els busos que hi ha a la Plaça dels Pins també es traslladarien, i així recuperaríem una zona on podria circular un bus petit i també permetria connectar el carril velo de la Plaça des Pins amb Es Born. La majoria de ciutats, quan van cap a la mobilitat sostenible, posen els busos a prop del poble, però no dins el nucli neuràlgic. Sí que hem de mirar de fer aturades que estiguin a prop. Si volem fer un canvi important a la Plaça des Born, ho hem de pensar tot.

“Serà un procés llarg, però allò més important és tenir un bon projecte, perquè qui ha de guanyar en aquest procés ha de ser la ciutadania, no aquest equip de govern”

  • Pensam la Plaça del Born independentment de la Plaça dels Pins?
  • No, s’ha de pensar tot junt. Ha d’haver-hi alguna cosa que uneixi els dos espais i els faci tot un a la vegada que els espais quedin diferenciats. El procés participatiu precisament ha de servir per veure quines idees tenim entre tots per aquestes qüestions, o per altres com si Sa Muradeta ha d’estar oberta a tothom o només a residents, si hem de poder baixar en cotxe per la Costa de Baixamar, si han d’entrar només els residents pel carrer 9 de Juliol o ha d’entrar tothom, com s’han de moure els veïns per poder arribar fins a casa seva, com fer perquè la gent pugui anar en velo… Són molts aspectes a tenir en compte, i per açò és tant important aquest procés participatiu.
  • S’ha obert aquest procés participatiu partint d’un projecte o d’una memòria. Hi ha algun aspecte que no sigui opinable o canviable?
  • La memòria explicativa és una primera passa per pensar com convertir Es Born en una zona per a vianants. No és una proposta tancada, s’ha de debatre. Si per exemple tanquéssim Sa Muradeta, implicaria un canvi de mobilitat dins Ciutadella que s’ha de pensar en global, i tal vegada dur els cotxes cap a les rondes. Res d’açò no està decidit, i tot es posa a l’abast de la ciutadania per a què opini.
  • L’actuació mínima seria que la part d’entre el Passeig i el Carrer Major sigui peatonal?
  • Durant aquestes setmanes de procés participatiu, hi ha gent que ens ha dit que tal vegada la part que hauria de ser peatonal hauria de ser la de davant l’Ajuntament i davant els palaus, i deixar el tros de Correus per a què hi pugui haver cotxes. És una idea que hem rebut, una de tantes. I és que l’objectiu de la participació ciutadana és saber què opina la gent. Hem de tenir en compte que aquesta plaça té una condició important, i és que acull el Caragol des Born per Sant Joan, i que segons quins tipus d’actuacions no s’hi podran fer. Independentment de si han de passar cotxes o no, la idea és empedrar tota la plaça. Ara bé, allò important de la participació i d’aquest projecte és que és una primera idea, amb algunes actuacions que s’han de fer segur, com millora d’infraestructures, enllumenat i voravies, eliminació de barreres arquitectòniques, i inicialment la idea és mantenir el doble nivell entre passeig i la resta.

  • Com seran capaços de recollir totes les opinions i després confegir un projecte que les aglutini?
  • Ha d’haver-hi un criteri tècnic que opini sobre què és viable i què no. És un projecte molt ambiciós, que no serà gens fàcil, però que algun dia havíem de començar. Hem de ser valents. No serà un projecte a curt termini, però posam en valor que es faci un projecte ben fet, amb el màxim recolzament de tothom, que no tenir-ho llest el 2023, a finals de legislatura. Qui ha de guanyar és la ciutadania, no aquest equip de govern.
  • S’han marcat terminis?
  • La idea és acabar el procés de participació ciutadana el proper mes. A partir d’aquí, tocarà agafar totes les idees i posar-les damunt la taula, reunir-nos amb els grups polítics i amb els tècnics… Tal vegada dins el 2022 ja podríem tenir un projecte on es defineixi com quedarà tot, i després començar el procés de contractació i obres. Serà un projecte que no serà curt, que tindrà Sant Joan i l’estiu pel mig i s’haurà d’analitzar molt bé com s’executa. Allò important és fer una plaça ben feta, que sigui la plaça que volem.
  • És més que probable que aquest projecte no estigui acabat en aquest mandat, i que segueixi després de les eleccions. Açò fa més necessari que mai un acord amb la resta de formacions polítiques. El veu factible?
  • Aquesta primera memòria justificativa és compartida per tot l’equip de govern, i ens vam seure amb l’oposició per xerrar-ne. Ara tothom està fent la feina a nivell de grups polítics per pensar quines coses es poden millorar. Crec que no hi haurà massa confrontació, perquè tots els grups polítics teníem l’objectiu de fer de la plaça un lloc de convivència i vida i no només d’estacionament de vehicles, i jo crec que s’arribarà a un bon consens. Allò important era començar a fer passes amb la participació de tothom, i és important que quan acabem, tots estiguem satisfets de la plaça que haurem fet.

  • Hi haurà prou recursos econòmics per afrontar aquesta actuació?
  • Ara tenim una situació econòmicament bona a l’Ajuntament. A finals d’aquest any tindrem deute zero amb els bancs, fet que vol dir que no pagam interessos ni amortitzacions. Disposam també dels romanents, amb la regla de despesa que segueix flexibilitzada i ens permet seguir fent moltes inversions. Crec que sí que hi haurà recursos, perquè tenim un ajuntament molt sanejat, i açò permet encara grans actuacions com aquesta, l’ampliació del geriàtric municipal o la construcció de l’escola de música, per exemple. Passa com a les cases particulars: si no tens deutes, és més fàcil encarar projectes nous.
  • Em parlava vostè abans dels terrenys de l’Oar com a alternativa d’aparcament. Quin és el projecte per aquell espai?
  • L’actuació que farem ara serà provisional. Enderrocarem les pistes de tennis, i provisionalment posarem aparcament en superfície. Aquesta serà una plaça molt gran, i serà d’aquests espais que també haurem de posar a consulta ciutadana.
  • L’actuació a la plaça des Born afectarà a l’accés dels residents del nucli antic?
  • Per accedir al nucli antic s’haurà de fer el mateix que fins ara, o sigui, permetre que els residents accedeixin a les seves cases. Es pensarà en els veïns, evidentment.
  • Si es treuen els aparcaments de la Plaça des Born, es crearan noves zones d’aparcament que estiguin a cinc minuts de la plaça?
  • Tindrem aparcaments a cinc minuts del Bastió de Sa Font, a cinc minuts del port… Són espais que també són nucli antic. Per què posam el Born com a centre neuràlgic del nucli antic?

  • A la memòria figura el Born com a centre neuràlgic…
  • Cert, però que sigui el centre neuràlgic no vol dir que tothom hagi d’arribar a cinc minuts de la plaça des Born. Estem habilitatnt aparcaments a prop del nucli antic, de tot el nucli antic. Si posam aparcaments Dalt Sa Quintana, estem a cinc minuts. Vora Pintor Torrent, igualment estàs a cinc minuts. A l’Oar també, a la piscina descoberta… La qüestió és posar aparcaments a cinc minuts del nucli antic, i ho tenim.
  • Costarà molt el canvi de xip de la ciutadania en relació a la mobilitat?
  • La gent ja ha començat a fer canvis. L’aparcament de devora els cinemes, per exemple, és emprat per molta gent per accedir al nucli antic. Estem fent ja el canvi. És difícil, però sempre se’n fan. Quan jo era petita, els cotxes passaven pel nucli antic. O més a prop en el temps, tenim la peatonalització de la Plaça dels Pins, i de la plaça Artutx, Federico Pareja, Palmeres… Ens hi hem acostumat i no voldríem tornar enrere. Els residents serem capaços de fer el canvi, i els visitants també, sense cap dubte.
  • Hi ha previst plantejar algun tipus de restricció per a què els vehicles dels no residents accedeixin al centre de la ciutat, com plantegen altres municipis?
  • Açò s’haurà de definir en el Pla de Mobilitat Sostenible. Ara, també és cert que si als visitants els informes i els ensenyes on s’ha d’aparcar, i els marques on és el centre de la ciutat i on hi ha aparcaments, acostumen a fer-te cas.

  • L’aparcament és un dels principals reptes del procés per peatonalitzar la plaça des Born…
  • Sí, però allò important de la plaça no són els cotxes. No hem de reduir el debat a decidir on posam els cotxes que traguem de la plaça. Ens hem de centrar en decidir per a què volem una plaça peatonal, per tenir un espai de convivència, de vida…
  • Clar, però per poder respondre aquesta pregunta, també hem de respondre a la dels cotxes, i segurament quan tinguem la pregunta dels cotxes resposta, totes les demés seran més fàcils d’afrontar, també.
  • El projecte de la plaça des Born és molt més que reubicar uns cotxes. Tenim una gran oportunitat a les nostres mans per recuperar un espai emblemàtic, únic, que ens ha de permetre guanyar vida i moments per a la convivència. I ho hem de fer entre totes i tots. El repte està començat. Ara falta que ens hi sumem.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.